søndag den 25. maj 2014

Dagens middag.

Min søn Oliver har været på spejderlejer med De Gule Spejdere i Gribskov i hele weekenden, og han var bare fuldstændig smadret da han kom hjem. Jeg skulle alligevel igang med madplan og ud og handle og når nu det stakkels barn var så kvæstet så skulle han da også have lov til at bestemme hvad menuen idag skulle stå på. Normalt om søndagen spiser vi rester fra ugen, rugbrød eller laver et eller andet ud fra hvad der nu skulle være i køleskabet...Men men men, Oliver bestilte først pizza fra pizzamanden, det blev dog alligevel et nej og næste valg var så lasagne.

Fino Fino - lasagne it is!

Jeg laver altid selv lasagne fra bunden det gælder også bechamel/ostesovsen. Jeg påtænker at der skal fyldes godt op med grønsager i kødsovsen. Jeg er ikke særlig økologisk/spelt sundhedsfreak orienteret. Jeg tænker over råvarer, men har ikke råd og tid til at rende land og rige rundt efter økologiske varer. Hvis det ikke er i NETTO og til ordentlige penge, så vælger jeg det helt normale.
Jeg går dog op i at mine børn får sund og varieret kost, plus at jeg skal huske og tænke på at den mad der serveres, skal kunne laves relativt hurtigt, da jeg til hverdag ikke har oceaner af tid i køkkenet. Jeg er som regel hjemme fra arbejde ca. 16:15, og maden skal gerne stå på bordet ca. 17:30 og hvis jeg lige skal nå at sige hej og sådan skal maden i hverdagene helst ikke tage meget mere end 1 time inkl, tilberedning.

Nå men til lasagnen:

500 g. Hk. okse
1 mellemstort rødløg
2 fed hvidløg
1 revet squash
3 store tomater i tern
1 Rød peberfrugt i tern
2 ds. flåede tomater
2 store spsk. tomatpure
1 spsk. worchestersauce
1 okse Bouillon fra Knorr Fond Du Chef
Salt+peber.

HUSK: Lasagneplader

Opskrift på Bechamelsauce ses længere nede.

Lasagnen bages 35-40 min. v. ca. 180-200 grader varmluft. Min ovn er lidt agressiv, så jeg sætter den gerne lidt lavere. - Ønsker mig en ny!!!!!


Hak løg og hvidløg og svits dette i en gryde. Lige inden det tager farve - tilsæt da kødet og brun dette.


Imens det bruner, hak og riv da squash, tomat og peberfrugt.


Når kødet er brunet af tilsæt grønsager, rør og lad det stå og små simre et minuts til el. 2.


Tilsæt flåede tomater, tomatpure og bouillon.


Tilsæt worchestersauce og kryder med salt og peber - tilsæt tilsidst de hakkede krydderurter.
Lad saucen simre og lav imens bechamelsauce.

Ingredienser:

20 g. Smør el. Margerine. Jeg har idag brugt margerine
2 store spsk mel
250 - 400 ml. mælk. Det afhænger af hvilken konsistens du helst vil have på sauce, lidt mælk- tykkere, mere tyndere.
2 store håndfulde revet ost af eget valg.
Salt
Hvid peber
Revet muskatnød-

Smelt smør el. margerine i en gryde, gerne en nonstick.


Tilføj mel og lav en opbagning, pisk godt.


Tilsæt mælken lidt af gangen og stop når du synes sovsen er som den skal være i tykkelse - jeg bruger oftest laktosefri mælk da det er det vi har i huset da min søn er laktoseintolerant, det gør ingen forskel for smagen om det er det ene eller den anden form for mælk.

Pisk godt og grundt når mælken kommer i - tag gerne gryden fra varmen og pisk lidt forsigtigt i starten så mælken ikke sprøjter ud over det hele - jeg taler af bitter erfaring :0)

Når saucen har en passende konsistens tilsæt ost. Jeg bruger nedenstående. Nogle vil nok bruge noget andet, brug det der passer dig bedst og den type ost du bedst kan lide.



Når osten er smeltet kryder med salt, peber og muskatnød. Jeg var løbet tør for muskatnød ;( så det blev uden idag.


Læg lasagnen sammen lagvis start med kødsauce, hæls bechamelsauce over og plader. Afslut altid med købsovs og et lag bechamel.

Ind i ovnen i ca. 35 min. v. 180 grader varmluft.- hold øje med osten, lige pludselig bliver den brun.

Vi fik idag grove hvidløgsflutes til, de er ikke hjemmebagte, men hjemmebragte fra frostboksen i Netto.
 - der burde også være salat, men det røg lige i svinget - mor var træt og ungerne sultne.

ENJOY!!!


Så så man lige mig stå og svinge med gryderne i køkkenet for at tilfredsstille størstebarnet - men ville han spise - nææ nej, han var så træt at han ikke var sulten. Han røg i bad og i seng <3 Mindstebarnet aflivede så lige sin egen og storebrors portion :)

Note: Jeg brugte idag friske lasagneplader og de skal kun have ca. 20 min. i ovnen. Put gerne andre grønsager end hvad jeg har her. Jeg bruger også gerne revet gulerod og aubergine i tern.

De produkter der er afbilledet i indlægget er ikke reklame, det er ting fra mit køleskab jeg selv har anskaffet - jeg har ikke indgået aftale med producenterne om at lægge det på denne blog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar