onsdag den 28. maj 2014

Fridag!!

Ahh fridag - jeg har altid fri om onsdagen og jeg ELSKER det. Nogle dage for jeg lavet en masse herhjemme og andre nuller jeg bare rundt og nørder på computeren, ser tv og slapper af.
Idag har været en kombi. Jeg har lavet is med bær og græsk yoghurt, karamel og ordnet lidt vasketøj, og så har jeg siddet og bøvlet med lidt med bloggen, for af en eller anden årsag er den blokeret ind i mellem, og lige pludselig kan jeg komme på igen - det er meget underligt.

Nå men videre i teksten.

Tirsdagens frokost bestod af salat med spinat, vandmelon, agurk og rød peber.
Jeg spiste et par stykker groft knækbrød til. Uhmm!!



Idag har jeg som nævnt lavet is med bær.
Jeg har ikke en ismaskine, men ville ønske at jeg havde ;0) så det foregår på helt gammeldags maner i fryseren. Jeg har lavet isen med fløde og græsk yoghurt for jeg synes at det giver en god syrlighed til isen, jeg har brugt laktosefri fløde da min søn er laktoseintolerant og der er ikke laktose i græsk yoghurt.

Is med bær og græsk yoghurt:

4 æg
2 dl. fløde
2 dl. græsk yoghurt - jeg brugte 2%
1 dl sukker
1 stang vanilie.

10 makroner

300 g. frosne eller friske blandede bær
1 dl. sukker
½ dl. vand.

Hæl bær den ene deciliter sukker og vand op i en lille gryde. Kog bær, sukker og vand sammen og lad det småsimre et par min - hvis det er frosne bær, lad dem simre til de er tøet op. Tag gryden af varmen og hæl bærerne i en sigte over en skål og si væsken fra -gem væsken lidt endnu.


Del de 4 æg i hvider og blommer. Pisk blommerne luftige og lyse med halvdelen af sukkeret og vaniliekorn.


Pisk hviderne stive med den anden halvdel af sukkeret.


Pisk fløden til let skum og bland det forsigtigt med den græske yoghurt.

Vend blommer og hvider forsigtigt sammen til en ensartet masse og bland til sidst sammen med fløde/yoghurt blandingen.

Knus makronerne let i hånden og ned i skålen med is blandingen, vend let. Vend til sidst de drænede bær i og put enten i din ismaskine eller i en skål til fryseren.

Der bliver lige i nærheden af en liter, måske en anelse mere.

Hvis du putter den i fryseren skal du sørge for at røre i den den jævnligt, da væsken fra bærerne gerne vil krystalisere.

Til allersidst kan du hælde saften fra bærerne tilbage i gryden med den nu tomme vaniliestang og koge det lidt ind til den dejlig saft/sirup.

Da projekt is var overstået stod jeg og lurede lidt i skabet og så at jeg havde en dåse kondenseret mælk stående og kom i tanke om at det bliver til den skønneste karamel hvis det bliver kogt. Så frem med gryden vand i og ned med dåsen. Sørg for at den står oprejst og at den er helt dækket med vand. Bring vandet i kog, skru lidt ned så det småkoger og læg låg på. Lad det koge 2-3 timer, min kogte i 2½ timer. Tjek undervejs at dåsen hele tiden er dækket af vand.
Lad dåsen køle af, åben den og tag den skønne karamel ud og over i en skål. Pisk det igennem med et piskeris så konsistensen bliver blød og lækker og evt. klumper bliver rørt ud. Hæl karamellen op i et fint glas og nyd - det er SÅ lækkert, det smager også godt på isen ovenfor ;)

UHHMMM!!!

God fornøjelse!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar