søndag den 25. maj 2014

Forkæler mine kolleger.

Jeg har en udtalt sød tand, jeg kunne bage hver dag, men det er vidst godt at jeg ikke gør det for så ville jeg nærmest blive foret indvendig med smør og sukker.

Jeg bagte en syndig brownie den anden dag da min mand og hans kammerat skulle se Champions League Finalen (skal nok lægge opskrift ind), og havde engentlig tænkt at jeg ville bage en mere til arbejde, da en af mine kolleger har plaget længe om at få kage.

Men så havde jeg lille bunke overmodne conference pærer liggende og synes det var synd at smide dem ud, velvidende at der nok ikke var nogen der spiste dem alligevel. Så jeg har konverteret dem til en pæretærte.

Jeg bruger meget gerne Claus Meyers mørdej fra hans bog Meyers Kager, den er så nem og smager sindsygt godt. Bonus er at den også kan bruges til småkager.

Meyers mørdej - laver dej til 2 bunde - 1 tærte med låg.

240 g. smør - Jeg brugte Lurpak
160 g. Flormelis
60 g. mandelmel eller blendede mandler
2 mellemstore æg.
Korn fra ½ vaniliestang
470 g. Hvedemel.
1 tsk. fint salt.

Jeg har idag lavet lidt om i den da jeg ikke havde så mange mandler og var løbet tør for vaniliestænger.
Så jeg brugte kun 35 g. mandler og 1 tsk. vaniliesukker fra dr. Oetker.

Rør smør, flormelis, æg, mandelmel og vanilie og 120 g. mel sammen i røremaskine med dejkrog eller alm. pisker med dejkrog. Når massen er ensartet tilføj de sidste 350 g. mel og rør dejen sammen. Saml dejen til en kugle og læg den i køleskabet i min. 1 time.

Da det jo er pæretærte jeg bikser sammen her skal der naturligvis også pærer til - jeg bruger idag conferencepærer - jeg har brugt 6 pærer i forskellig størrelse.
Skræl pærerne, skær bund og top af og tag kernehuset ud - hvis de er lidt bløde kan det med fordel gøres med en teske.

Dejen tages ud af køleskabet og deles i to dele. Hver del rulles ud i en cirkel af ca. 2 mm. tykkelse. Rul den ud på bagepapir, og drys evt. dejen og kagerullen med en smule mel - ikke for meget da det gør dejen tør. Vend papiret undervejs så dejen bliver rund - eller noget der ligner. Husk at den skal have en størrelse så den passer den form du gerne vil bruge.


Læg dejen i formen og lap evt. huller. Jeg har idag brugt en springform og jeg er ikke en mester ud i yndighed ;0)
Arranger pærerne i formen-


Læg det andet stykke udrullet dej på som låg, luk kanten pænt sammen, pensl med æg og drys med sukker - jeg har drysset med rørsukker.


Bag midt i ovnen v. 180 gr. til den er gylden - jeg glemte at tage tid, men et sted mellem 20-30 min. - hold lidt øje med den.
VOILA!
Jeg tænker den vækker glæde på job imorgen, jeg tager en lille bøtte creme fraiche med - det synes jeg passer godt til, men jeg er jo også jyde ;0)


Resten af dejen - altså det der var i overskud fra kanten blev til små fine småkager

Jeg brugte en blomstertylle og Mette Blomsterbergs engangs sprøjtepose til at lave småkagerne med. Dejen var tilpas blød til at jeg kunne trykke den igennem tyllen.



Bon Appetit til alle.

Note: Jeg er ikke blevet bedt om at nævne navne i indlægget eller at reklamere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar