tirsdag den 3. juni 2014

Der er ikke noget som hjemmebagt brød!

Jeg fik lyst til at bage en portion boller i aftes. Tidligere (læs da jeg var på barsel) bagte jeg boller hver uge for jeg synes det var rart at der var friskbagt brød i huset både til morgenmad og eftermiddagssnack, til frokostsalaten eller hvad det nu var. Men nu hvor hverdagen fylder så bliver det ikke så ofte mere, men det er så dejligt og ungerne - og manden bliver så glade om morgenen når der er friskbagte boller.

Jeg lavede en portion der blev til 18 stk.



Ingredienser

50 g. gær
4 dl. mælk
2 dl. yoghurt Naturel
1 æg
75 g. smør
2 tsk. salt
1 tsk. sukker
2 dl. grahamsmel
2 dl. finhvalsede havregryn
ca. 700 g. hvedemel

1 æg til pensling
sesamfrø til drys.

Smulder gæren i en skål. Smelt smør i en lille gryde. Når det er smeltet tilsæt mælk og yoghurt, bland godt og hvis det ikke er håndvarmt, så lun det forsigtigt. Slå ægget ud i og pisk let.
Hæld lidt af mælkeblandingen over i gæren og rør denne ud. Tilsæt resten af mælkeblandingen.

Tilsæt salt og sukker og rør godt.
Tilsæt grahamsmel og havregryn og noget af melet og bland sammen. Tilsæt mere mel efterhånden. Det kan være at du skal bruge mere eller mindre mel end ovenstående, der må du mærke efter. Husk altid at når der er grove meltyper i dejen må du ikke mætte den med mel fra starten da brødet så vil blive tørt. Den må gerne være en anelse klæbrig. Sammenhængende og til at ælte, men må gerne klæbe lidt til fingrene. Når den har hævet vil dejen være fin.

Jeg æltede min dej idag på min røremaskine, men ælter oftest i hånden da jeg synes det giver mig bedre føling med dejen. Men min dej blev fin og blød og kunne efter hævning sagtens æltes på bordet uden ekstra tilsætning af mel.

Som sagt leg selv lidt med mængden af mel da det svinger lidt fra gang til gang og afhængig af hvilken hvedemel man bruger.
Som tidligere nævnt så har jeg ikke et pengetræ i baghaven, så den mel jeg har brugt her og oftest er den billige fra Netto, og den fungere fint i min og vores hverdag, og brødet smager godt.

Når dejen er æltet godt sammen sættes det til hævning i en times tid.

Slå dejen let sammen og form bollerne i den størrelse du vil have - giv dem evt. et tryk så de bliver lidt flade og sæt dem til efterhævning på en bageplade i ca. 20 min.

Pensel bollerne med æg og drys evt. med sesamfrø og bag dem ca. 15-20 min v. 180 gr. varmluft.

Vær igen opmærksom på bagetid, det er forskelligt fra ovn til ovn.

Hvis du ikke kan spise så mange boller på en gang, så pak dem i en frysepose mens de stadig er lune og direkte i fryseren, så holder de fugten og du kan tø dem op på køkkenbordet, eller smide dem i ovnen en morgen hvor der skal være nybagte boller på menuen og det vil være som du lige har bagt dem.

God fornøjelse.

MissMai






Ingen kommentarer:

Send en kommentar