søndag den 15. juni 2014

Fødselsdag for manden

Sidste lørdag stod den på fødselsdag for min mand - vi have inviteret hans side af familien, da min familie bor i Jylland, og min søster er pt. i Melbourne i Australien hvor hun ridder rundt på en masse heste og har sit livs eventyr - vi regner med at hun kommer hjem i løbet af efteråret, jeg er i hvert fald kommet til at love ungerne at hun er hjemme til Jul - de savner Moster!!

Nå, men min mands familie kom og vi var 11 alt i alt, 8 voksne og 3 børn. Menuen stod på:

Fødselsdagsboller
Peanutbutter cookies
Lasagne med hjemmebagt brød + salat
Gloria Victis tærte til aftenkaffen.

Jeg vil komme med opskrifter på det hele, dog ikke lige lasagnen, da jeg ikke fik skrevet ned hvad jeg puttede i - men alt det andet kommer der opskrifter på - nok ikke lige samlet i dette indlæg da det så vil blive 100 sider langt, men et af gangen.

Jeg bager altid fødselsdagsboller på den gode gammeldagsmanér med masser af smør og uden alt det grove da jeg synes at de gerne må være lidt bløde og mormoragtige, de er nemme og smager dejligt med et godt lagt tykt smør på.


Ingredienser til en dobbelt portion der bliver ca. 35-40 boller

50 g. gær
1 l. skummetmælk
1 æg
250 g. smør - lurpak
1 tsk salt
3 store spsk sukker
750-1000 g. hvedemel

1 æg til pensling - el. evt. mælk i stedet for hvis du ikke har flere æg - det sker jævnligt her!!

Bages 15-20 min. v. 180 grader varmluft.

Dejen er rørt sammen i hånden og æltet i hånden, den kan også laves i køkkenmaskine, men nok ikke i dobbeltportion da det er en stor dej. Når jeg laver boller på denne måde vil jeg også helst ælte i hånden da jeg så bedre kan mærke om den skal have mere mel.

  1. Start med at smelte smørret i en kasserolle - stille og roligt. Smuldr gæren i en skål el. fad.
  2. Når smørret er smeltet tilsæt da mælken og varm stille og roligt op til den er håndvarm.
  3. Hæld lidt af smør/mælkeblandingen op i gæren og rør til gæren er opløst helt.
  4. Tilsæt resten af smør/mælkeblandingen og ægget - rør godt til ægget er rørt nogenlunde ud.
  5. Tilsæt sukker og salt og rør til sukkeret er opløst.
  6. Tilsæt melet lidt efter lidt og forsæt til dejen er blød og sammenhængende.
  7. Tag dejen ud på meldrysset bord og ælt til dejen er fast. Den må gerne være en anelse klistret på overfladen, det går væk når den hæver - hellere en anelse for lidt mel end for meget.
  8. Læg dejen i en stor skål og sæt den til at hæve ca. 1 time med et klæde over.
  9.  Tænd ovnen på 180 grader varmluft
  10. Slå dejen let sammen og form til boller i den størrelse du mener er passende, jeg laver dem så de er på størrelse med en halv knytnæve. Sættes på en bageplade beklædt med bagepapir.
  11. Pensel med æg eller mælk - i min mands familie synes de det er toppen når de er drysser med sukker, så dette har jeg gjort på nogle af dem - det er ikke liiiige noget for mig, men nu var det jo ikke min fødselsdag ;)
  12. Bag ca. 15-20 min.til de er gyldne og lyder hule hvis du banker let på bunden.
UHHMMMM

MissMai



Ingen kommentarer:

Send en kommentar