mandag den 2. juni 2014

Min store søn og store pige - og Brownie!!!

I onsdags havde Oliver lyst til at lave en omgang frugt til ham og hans lillesøster da han kom hjem fra skole så han gik straks i gang i køkkenet med knive og skærebræt og en bunke frugt.
Det er dejligt når han pludselig viser sig som den store dreng han er blevet og tager initiativ og går i gang med noget og beviser over for sig selv at han godt kan.

Han fik lavet et lækkert fad, og lillesøster blev lykkelig <3

Vi var alle en tur i Helsingør i torsdags på Kristi Himmelfartsdag hvor vi fiskede efter rødspætter. Det der med at fiske er slet ikke mig, og da vi ikke spiser fisk herhjemme så virker det sådan lidt fjollet for mig, men ikke desto mindre havde jeg selv spurgt om vi ikke skulle tage ud og fiske på vores fælles fridag. Min mand var nær faldet bagover :0) men jeg han har spurgt så mange gange om vi ikke alle kunne tage afsted, så det gjorde vi.
Det var nu rigtig hyggeligt og sjovt da vi begyndte at fange noget og det blev til 10 flotte rødspætter, der måtte lade livet og nu hygger sig i mine svigerforældres fryser.
Da vi kom hjem spurgte min mand og datter om jeg ikke kunne bage en kage, og det skulle da ikke være det store problem, så jeg biksede den brownie sammen jeg har nævnt i et tidligere indlæg.

 Line så sådan her ud da vi var færdige :0) Det bedste er at tømme skålen.











Nå, men opskriften skal I da ikke snydes for.

Kagen er inspireret af en opskrift jeg så af Claus Meyer på et tidspunkt, men jeg har ændret lidt i den.

Passer til en springform.

200 g. hakket chokolade
100 g. smør
4 æg
250 g. sukker
2 spsk. Kakaopulver
50 g. mel
Korn fra 1 stang vanilje
en knivspids salt
en knivspids bagepulver
200 g. hvid chokolade.

 Smelt smør og chokolade forsigtigt sammen i en lille kasserolle, pas på varmen, chokoladen vil gerne brænde lidt på.

Rør sukker, vanilje og æg sammen, men ikke så sukkeret bliver opløst - pisk det let så det lige skummer i overfladen, men så der stadig er sukkerkrystaller i.

Bland mel, salt, bagepulver, kakao og hakket hvid chokolade sammen i en skål.

Bland smør/chokolade blandingen med den letpiskede æggesnaps og vend til sidst melblandingen i.

Læg et stykke bagepapir over bunden af en springform og pres formen ned over og spænd sammen. Smør ikke formen. Hæld dejen i formen og bag den i midten af ovnen v. 180 gr. varmluft. i ca. 20 min. Hold lidt øje med den. Tjek efter med spidsen af en kniv eller strikkepind om den er bagt. Den må gerne klistre en smule fast på pind el. kniv. Tag kagen ud og lad den køle helt af. Brug en skarp kniv til lige at skære den fri rundt i kanten af formen inden du åbner formen.


Et billede af kagen, dog ikke den vi bagte, men da jeg lavede den for en uges tid siden til min mand og hans kammerat der skulle se Champions League Finalen.
Ja der var både hjemmegrillede burgere og øl også, bare for at holde det lidt mandigt ;0)







Kagen er blød og svampet indeni og sprød udenpå, den hvide chokolade lægger sig fint i bunden og bliver helt nøddeagtig.
En stor kugle vanilieis vil klæde den rigtig godt!!

Kagen kan sagtens holde sig flere dage både i køleskab og på bordet, herhjemme overlever den ikke en dag!!

Bon Appetit!!!

MissMai

Ingen kommentarer:

Send en kommentar