mandag den 2. juni 2014

Kyllingedeller med hjemmelavet kartoffelsalat , Guacamole og gulerødder

Jeg måtte lave lidt om på madplanen i sidste uge da vi skulle have haft bagte kartofler onsdag, men disse var blevet brugt om tirsdagen da min mand lavede med, så jeg måtte hurtigt lave lidt om i menuen og da vi skulle spise ved mine svigerforældre om torsdagen, blev det til kyllingefrikadeller i stedet.



MissMais Kyllingedeller.

400 g. Hk. Kyllingekød
1 løg
2 æg
2 håndfulde rasp
lidt mælk
salt og peber

Det hele blandet godt sammen og dellerne steges på panden, jeg kan bedst lide at have lidt at stege i selvom min pande er nonstick, så jeg har stegt dem i lidt rapsolie.

Til dellerne lavede jeg en hurtig og nem hjemmelavet kartoffelsalat.

ca. 700g. Nye kartofler med skræl
250 g. bacon
½ bundt grønne asparges

Marinade:
1 spsk akaciehonning
2-3 spsk olie, du kan bruge både oliven og smagsneutral olie, jeg brugte oliven
saft fra 1 citron
1 spsk frisk timian
salt+peber

Halver kartoflerne så de ikke er så store, kog dem i letsaltet vand til de er møre - ca. 15 min.
Rens og skær asparges i stykker af ca. 2 cm. Kog også disse i letsaltet vand i ca. 5 min.
Steg bacon sprødt.

Bland marinaden. Jeg bruger altid min meljævner dims - i med det hele og ryste ryste, så er det blandet godt sammen.

Hæld vand fra kartofler og asparges og hæld bacon ned over - bare hav det hele i gryden ind til videre. Hæld marinaden over. Sæt låg på gryden og hold låget godt fast på gryden med et viskestykke - ryst gryden let og bland ingredienserne sammen. Lad kartoffelsalaten stå lidt og trække under låg.
Når du er klar til at servere kan du hælde det ud på et fad eller skål eller hvad du nu synes.

Grov Guacamole + gulerodstænger
Jeg lavede en nem guacamole til som dip til de rå gulerodsstænger.

1-2 modne avocadoer
8 cherrytomater
1 fed presset hvidløg
saft fra ½ citron
salt

5 store gulerødder

Læg det modne avocadokød på et stort skærebræt sammen med halve cherrytomater. Hak det hele sammen med en stor kniv til det samler sig, men stadig er groft. Tilsæt presset hvidløg, citron og salt og hak og bland det hele sammen. Smag til med salt og evt. mere citron.
Server i en lille skål.

Skræl og skær gulerødderne i stænger og server sammen med resten af retten..


Bon Appetit.

Miss Mai

Ingen kommentarer:

Send en kommentar