søndag den 22. juni 2014

Gloria Victis tærte

Som lovet kommer her sidste indlæg med maden fra min mands fødselsdag for efterhånden nogle weekender siden. Han ville ikke have lagkage og havde i det hele taget sagt at jeg ikke skulle lave kage - men altså, det kan jeg jo ikke holde, så jeg lokkede lidt og så kiggede han alligevel i en af kogebøgerne og endte i Mette Blomsterbergs "Søde Sager."


Han fik frit valg på alle hylder og valget faldt på en Gloria Victis tærte der er en tærte lavet af mørdej, chokolade og hindbær - groft sagt.

Den blev meget fin

Der er til omkring 14 personer for man tager ikke store voldsomme stykker af denne kage - den er lidt tung. Jeg fik desværre ikke taget billeder af hvordan snittet ser ud, men den blev meget fin og velsmagende.

I opskriften skal der abrikosgele på toppen, det sprang jeg over og pyntede med grofthakkede usaltede pistachenødder.

Kagen skal forberedes dagen før - så husk at sæt lidt ekstra tid af. Den er nem og tager generelt ikke lang tid.

Ingredienser 

Mørdej
300 g hvedemel
150 g tempereret smør
100 g flormelis
1 stort æg.

Ælt alle ingredienserne sammen - jeg brugte min røremaskine med rørespade. Tag den ud på bordet og ælt den sammen det sidste så dejen samler sig helt og kan formes. Køles af en halv times tid i køleskabet til den bliver til at arbejde med.

Jeg brugte en springform til at lave tærten i da jeg gerne ville have en helt lige kant. Så jeg beklædte bunden med bagepapir og spændte ringen ned over så papiret sad godt fast.
Rul dejen tyndt ud, pas på med mængden af mel så dejen ikke bliver tør. Jeg rullede dejen ud på bagepapir, så er den nemmere at flytte uden at den går i stykker og over i formen. Tryk dejen fast op af kanten - du behøver ikke at smøre kanten hvis du bruger nonstick, ellers skal den nok have lidt smørrelse. Skær kanten af i passende højde ca. 3-4 cm. højde.

Sæt formen med dejen til siden imens du laver chokoladen der skal i.

ChokoladeFlan
80 g. mørk chokolade ca. 60%
50 g smør
50 g sukker
2 æg

  1. Hak chokoladen fint og smelt den ved svag varme sammen med smørret.
  2. Pisk æg og sukker til en tyk æggesnaps
  3. vend forsigtigt chokolade/smør blandingen ned i æggesnapsen til en ensartet masse
  4. Fordel chokoladen ned over tærtedejen i formen og bag det hele v. 170 grader i ca. 25 min.
Afkøl tærten i køleskabet til den er helt kold, gerne natten over.

Hindbærsylt
6 bl. husblas
1 stang vanilie
375 g. vanilie, friske eller frosne, jeg brugte frosne der var optøede.
225 g sukker

  1. Læg husblassen i blød i rigeligt koldt vand
  2. Flæk vaniliestangen på den lange led og skrab kornene ud - mas dem sammen med lidt sukker.
  3. Hæld sukker, vanilie, hindbær og den tomme vaniliestang i en gryde og kog det kort op.
  4. Skum lidt af undervejs for at fjerne urenheder.
  5. Når det hele er smeltet sammen tages gryden af varmen
  6. Vrid vandet fra husblassen og opløs dem i den varme hindbær sylt. Rør rundt så de opløses.
  7. Afkøl sylten i en times tid - rør i den ind imellem.
  8. Hæld sylten over den kolde tærte og sæt på køl i 5-6 timer.
Hak en lille håndfuld usaltede pistacie kerner og drys dem over når kagen er stivnet.

Server for de ventende gæster.

Bon Appetit

MissMai


Ingen kommentarer:

Send en kommentar